Zuurstofniveaus interpreteren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jos
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 aug 2019, 08:46

Zuurstofniveaus interpreteren

Bericht door jos » 15 jun 2020, 15:45

Zuurstofniveaus interpreteren.

Artsen zullen uw zuurstofniveau vaak controleren. Deze kunnen worden gecontroleerd met behulp van een saturatiemeter oftewel pulsoximeter. U kunt uw eigen zuurstofniveau thuis controleren door uw eigen saturatiemeter aan te schaffen. Maar wat is de beste manier om uw zuurstofniveau te interpreteren? Wat bedoelen ze?
Hier is wat u moet weten.
Wat is partiële druk van arteriële zuurstof (PaO2)?
Dit is het meest nauwkeurige zuurstofniveau dat wordt onderzocht. Het is hoeveel zuurstof er in je arteriële bloed zit. Een perfecte lezing zou 104 zijn. Alles tussen 80 en 100 wordt echter als acceptabel beschouwd. Een PaO2 van 60-79 wordt beschouwd als milde hypoxemie. Een PaO2 van 40-79 wordt beschouwd als matige hypoxemie en een PaO2 van minder dan 40 wordt beschouwd als ernstige hypoxemie.
Hypoxemie is een mooie term voor een laag zuurstofgehalte in het arteriële bloed. De meeste experts accepteren de PaO2-waarde van 60 als de basiswaarde die we willen behouden. Als COPD een PaO2 van minder dan 60 veroorzaakt, wordt aanvullende zuurstof aangegeven. Gewoonlijk is bij COPD alles wat nodig is een laag debiet van 2-3 LPM. Dit is meestal alles wat nodig is om een PaO2 van 60 of beter te behouden.
Er is maar één manier om te weten wat uw PaO2 is. Het is om bloed uit een van je bloedvaten te halen. De ader waar ze het meestal uit halen is de radiale ader. Dit is een slagader die zich aan de oppervlakte bevindt aan de duimzijde van de achterkant van je pols. Deze test wordt een arterieel bloedgas (ABG) genoemd. Dit is een invasieve bloedafname.

Wat is zuurstofverzadiging (SpO2)?

SpO2 is een ander zuurstofniveau. Het is het percentage zuurstofmoleculen dat u inademt dat uw arteriële bloed bereikt. Een volkomen normale waarde is 98%. Alles dat groter is dan 90% wordt echter als acceptabel beschouwd. Voor sommige mensen met COPD beschouwen artsen alles tussen 88-92% als acceptabel.
Deze waarde wordt bepaald met behulp van een saturatiemeter. Het is een klein, in de hand te houden apparaat dat u over een vinger, teen of oorlel laat glijden. Degenen die u voor thuis koopt, zijn meestal degenen die over uw vinger glijden.
Deze apparaten kunnen voor minder dan € 30 worden gekocht. Je kunt ze krijgen via online winkels. Ik heb ze gezien in winkels zoals Aldi.

Waarom is een saturatiemeter nuttig?
Saturatiemeters zijn nuttig omdat ze een eenvoudige, niet-invasieve manier bieden om uw zuurstofniveau te bepalen. Maar uw SpO2-niveau kan ook helpen bij het bepalen van uw PaO2. Dit is door middel van de 4-5-6-7-8-9 Regel.
Het gaat als volgt.
40 PaO2 is gelijk aan een SpO2 van 70%
50 PaO2 is gelijk aan een SpO2 van 80%
60 PaO2 is gelijk aan een Spo2 van 90%
In principe neem je je SpO2-waarde minus 30. Dit geeft een "schatting" van waar je PaO2 staat. Door mijn eigen experimenten te doen, heb ik vastgesteld dat deze "geschatte" PaO2 behoorlijk nauwkeurig is.

Dus als uw saturatiemeter u een aflezing van 90% geeft, betekent dit dat uw geschatte PaO2 60 is. Dat is precies waar we het willen.

Een handig hulpmiddel
Saturatiemeters zijn leuk. Ze stellen u en artsen in staat om uw zuurstofniveau vrijwel altijd en overal te controleren. Het is eenvoudig, pijnloos en nauwkeurig. Bespreek met uw arts welk SpO2-niveau voor u het beste is. Voor de meeste mensen is dit 90% of beter. Bij sommige mensen met COPD is 88% echter ook acceptabel



Gebruikersavatar
Anita
Berichten: 1282
Lid geworden op: 19 aug 2019, 16:47

Re: Zuurstofniveaus interpreteren

Bericht door Anita » 17 jun 2020, 17:15


Overdag is mijn saturatie goed, meestal tussen de 90 en 95%.
's Nachts daalt deze echter waardoor ik steeds vaker wakker
werd met knallende hoofdpijn. Daarvoor heb ik zuurstof
gekregen en bij inspanning. Ik merk het verschil wel hoor.

Jos bedankt voor de info.
Afbeelding

Gebruikersavatar
goof
Site Admin
Berichten: 3871
Lid geworden op: 19 aug 2019, 15:12

Re: Zuurstofniveaus interpreteren

Bericht door goof » 18 jun 2020, 12:20

Dank voor de info Jos
Een handig hulpmiddel
Saturatiemeters zijn leuk. Ze stellen u en artsen in staat om uw zuurstofniveau vrijwel altijd en overal te controleren.
Het is eenvoudig, pijnloos en nauwkeurig. Bespreek met uw arts welk SpO2-niveau voor u het beste is.
Voor de meeste mensen is dit 90% of beter. Bij sommige mensen met COPD is 88% echter ook acceptabel
Echter het gevaar bestaat dat men (zoals ik gedaan heb in het begin) gaat leven naar wat de saturatie meter aangeeft.
Na dit eerste begin heb ik de saturatie meter gebruikt om vast te stellen wat de grootste fysieke aanslagen waren met
het grootste effect op de saturatie, waarna ik vervolgens voor en na die inspanningen meer rust ben gaan nemen.
Nu gebruik ik hem om 's ochtends te meten en vervolgens bij de loop- en fietstrainingen ter controle om te weten of ik
niet over mijn grenzen heen ga.
Er is geen groei of progressie mogelijk, wanneer je de dingen blijft doen zoals je ze altijd hebt gedaan

Afbeelding

Gebruikersavatar
Anita
Berichten: 1282
Lid geworden op: 19 aug 2019, 16:47

Re: Zuurstofniveaus interpreteren

Bericht door Anita » 18 jun 2020, 15:29


Zelf merk ik vaak dat de saturatiemeter een bevestiging
geeft van hoe ik me voel en dat ik toch even pas op de
plaats moet doen.
Afbeelding

Plaats reactie