COPD en Pulmonale Hypertensie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jos
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 aug 2019, 08:46

COPD en Pulmonale Hypertensie

Bericht door jos » 24 jan 2021, 12:53

Sommige patienten met COPD hebben ook een aandoening die pulmonale hypertensie (PH) wordt genoemd. Dit betekent dat u een verhoogde bloeddruk in uw longen heeft. Wat kan ervoor zorgen dat iemand een PH ontwikkelt? Hier zijn enkele theorieën die onderzoekers hebben ontwikkeld.
Wat veroorzaakt pulmonale hypertensie? Verschillende aandoeningen kunnen PH veroorzaken.
Deze omvatten:
Idiopathisch: geen bekende oorzaak.
Genetisch: het zit in uw familie.
Drugs: het is een bijwerking van bepaalde voorgeschreven of illegale drugs.
Aangeboren: sommige mensen worden geboren met hartafwijkingen die dit kunnen veroorzaken.
Linker hartaandoeningen. Voorbeelden zijn hartfalen aan de linkerkant of ziekten die de kleppen aan de linkerkant van uw hart aantasten.
Chronische longziekten: deze omvatten cystische fibrose, longfibrose en COPD. Wij zijn een COPD-gemeenschap, dus onze focus ligt op hoe COPD kan leiden tot PH. Onderzoekers weten niet 100% zeker waarom COPD kan leiden tot PH. Ze zijn zich er echter van bewust dat PH over het algemeen resulteert in mensen met ernstige COPD. Een studie toonde aan dat 38% van degenen met ernstige COPD ook PH had.
Links en rechts hart. De linkerkant van je hart wordt je linkerhart genoemd. Het is verantwoordelijk voor het duwen van bloed door uw hele systeem. Om deze reden moet het een krachtige spier zijn - in feite is het groter dan uw rechterhart. De normale systemische bloeddruk is 120/80 mm Hg. De rechterkant van je hart wordt je rechterhart genoemd. Het is verantwoordelijk voor het duwen van bloed door uw longen. Je rechterhart is kleiner dan je linkerhart omdat er een korte afstand is van je hart naar je longen. De druk die uw rechterhart nodig heeft om zijn werk te doen, is over het algemeen laag. Een normale pulmonale bloeddruk in rust is 25 mm Hg of minder, terwijl een normale druk tijdens inspanning 30 mm Hg of minder is. Gewoonlijk treden de eerste tekenen van PH bij mensen met COPD op tijdens het sporten. Het kan kortademigheid en beklemming op de borst veroorzaken als u zich inspant. Hoewel COPD zelf deze symptomen ook kan verklaren, kan dit het moeilijk maken om een vroege diagnose van PH te krijgen.
Theorieën die COPD koppelen aan PH
Onderzoekers weten niet precies waarom COPD PH kan veroorzaken, hoewel ze drie theorieën hebben bedacht die dit fenomeen kunnen verklaren. Deze omvatten verlies van haarvaten, ontsteking en hypoxie.
Verlies van haarvaten.
Dit zou het gevolg zijn van ernstig emfyseem dat de afbraak van longweefsel veroorzaakt. Longblaasjes breken uit elkaar, net als de reeks bloedvaten (haarvaten) die ermee verbonden zijn. Het kan zijn dat uw rechterhart een veel sterkere kracht moet genereren om na verloop van tijd bloed door de resterende haarvaten te pompen.
Ontsteking.
Het inademen van schadelijke stoffen zoals sigarettenrook veroorzaakt op zichzelf geen COPD. Uw immuunsysteem valt deze chemicaliën aan door ontstekingschemicaliën af te geven. Na jarenlange inademing van schadelijke stoffen, beginnen deze ontstekingschemicaliën longweefsel te beschadigen en onderzoekers denken dat ze ook schadelijk kunnen zijn voor de haarvaten. Ze kunnen ervoor zorgen dat de capillaire wanden dikker worden dan normaal, waardoor ze smaller worden. Om bloed door vernauwde luchtwegen te pompen, moet uw hart een grotere kracht genereren en hierdoor zou uw pulmonale bloeddruk stijgen.
Hypoxie.
Hypoxie is een term die betekent dat er minder zuurstof naar uw weefsels gaat. Dit kan het gevolg zijn van hypoxemie of een laag zuurstofgehalte in het bloed en kan ook het gevolg zijn van het feit dat er minder zuurstof in uw longblaasjes terechtkomt. Dit zou worden veroorzaakt door een ernstige vernauwing van de luchtwegen die naar de longblaasjes leiden, wat in sommige delen van uw longen kan optreden. Deze gebieden zouden daarom minder zuurstof krijgen - zuurstofrijk bloed (veneus bloed) in deze gebieden zou heel weinig zuurstof opnemen. Je lichaam reageert hierop door de longbloedvaten te vernauwen. Dit wordt gedaan om niet-zuurstofrijk bloed weg te leiden van slecht geventileerde delen van uw longen en naar goed geventileerde delen van uw longen. Dit is een mechanisme dat uw lichaam gebruikt om een normaal zuurstofniveau te handhaven en de behandeling hiervoor is zuurstoftherapie thuis.
Dit zijn drie theorieën om onderzoekers te helpen verbanden tussen COPD en PH te verklaren. Er zijn zeer complexe mechanismen bij betrokken, maar ik heb geprobeerd ze in dit korte bericht te vereenvoudigen. Houd er rekening mee dat de meeste mensen met COPD geen PH zullen ontwikkelen. Toch is het goed dat onderzoekers er meer over willen weten voor degenen met deze diagnose. Onderzoekers hebben strategieën ontwikkeld om artsen te helpen het te screenen, diagnosticeren en behandelen en dit staat allemaal in de naam van elke persoon met COPD die beter en langer leeft ondanks hun diagnose


Gebruikersavatar
marialeeuw
Berichten: 3803
Lid geworden op: 19 aug 2019, 15:34

Re: COPD en Pulmonale Hypertensie

Bericht door marialeeuw » 17 feb 2021, 08:03

Bedankt Jos wat een mooi en duidelijk stuk over PH of te wel Pulmonale Hypertensie
bij mij is dit een jaar of 11 geleden ontdekt althans ontdekt achteraf liep ik hier al veel langer mee
maar dit was nooit tegen mij verteld en in Groningen schrokken ze van de hoogte van mijn
bloeddruk in mijn longaders die was op dat moment 83.1 dus echt véél te hoog.

Dit bleek dus achteraf 1 van de redenen te zijn waarom ik in Nieuwegein was afgewezen voor
een longtop volume reductie LVR operatie .
Door Groningen ben ik toen doorverwezen naar het EMC in Rotterdam daar heb ik 5 dagen gelegen
met allerlei onderzoeken maar de oorzaak van het hoe wat en waarom is niet gevonden er werd
alleen gezegd dat ik de niet behandelbare PH had en daar was de zaak mee afgedaan.
Tevens werd er toen ook een verstopping gevonden in 1 van de aders naast mijn hart waar ook
niets aangedaan kon of hoefde te worden , het EMC was voor mij geen beste ervaring en ook niet
voor mijn zoon die er bij was toen de uitslagen besproken werden.

De laatste metingen in Groningen gaven 46.3 aan dat was na de ingrepen in Groningen en soms
zegt mijn fysio therapeut wel een hoe gaat het met de PH?
En dan denk ik oh ja dat heb ik dus ook nog maar het geeft inderdaad exact de zelfde klachten
als COPD.
Ik hoop dat er met de jaren net als voor COPD iets voor word gevonden waardoor wij geholpen kunnen
worden bijvoorbeeld door stamcel reparatie.
Afbeelding

Plaats reactie